Symbolisme: 2018 - 2019
Een van de fijnste dingen om te doen vind ik samen met vrienden kamermuziek spelen. De Nederlandse klarinettist Jelmer de Moed stelde twee prachtige programma’s samen met een hechte club muziekvrienden.
In 1940 wordt Olivier Messiaen door het Duitse leger opgepakt en naar het werkkamp Stalag VIII gedeporteerd. Omdat de officier van Messiaen gehoord heeft krijgt hij de mogelijkheid om op een oude piano muziek te componeren. Hier schrijft hij zijn ‘kwartet voor het einde der tijden’ voor de musici en instrumenten die toevalligerwijs in het kamp aanwezig zijn. Symbolisme komt voort uit onze fascinatie voor dit bijzondere werk en onze zoektocht naar het ontstaan hiervan. We nemen de luisteraar mee in de symbolistische muziek van Claude Debussy, Messiaen en komen uit in het kwartet.
Programma toelichting door Jelmer de Moed

C. DEBUSSY Piano trio in g. (1880) 24 min.
I Andante con molto allegro
II Scherzo. Moderato con allegro
III Intermezzo. Andante espressivo
IV Finale Appassionato
Tim Brackman - Viool
Pieter de Koe - Cello
Rik Kuppen - Piano
O. MESSIAEN Thème e variation (1932) 8 min.
Tim Brackman - Viool
Rik Kuppen - Piano
C. DEBUSSY Rhapsodie (1911) 8 min.
Jelmer de Moed - Klarinet
Rik Kuppen - Piano
——— PAUZE ———
O. MESSIAEN Quatuor pour la fin du temps (1941) 50 min.
I Liturgie de cristal
II Vocalise, pour l’Ange qui annonce la fin du temps
III Abîme des oiseaux
IV Intermède
V Louange à l’Éternité de jésus
VI Danse de la fureur, pour les sept trompettes
VII Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps
VIII Louange à l’iimortalité de jésus
Tim Brackman - Viool
Jelmer de Moed - Klarinet
Pieter de Koe - Cello
Rik Kuppen - Piano